Papa Vespa's blog is een blog over het restaureren van een smallframe Vespa en veel meer.


Papa Vespa's blog is a blog about the restoration of a smallframe Vespa and much more.

The best of ... the overhaul - Thanks a million to Luc Pollet for making the compilation.

Harley versus Vespa

Totaal bezoekers sinds maart 2011


zondag 4 september 2011

Demonteren motor.

Vandaag bleef er nog wat tijd over en kon ik beginnen aan het demonteren van de motor. Op zich niks speciaals maar het samenstellen van een goed fotoverslag om nadien wat naslagwerk te hebben is volgens mij onontbeerlijk, tenzij je elke dag niets anders doet dan Vespa motoren demonteren.

Ik heb gebruik gemaakt van een hijstoestel die ik in mijn werkplaats ter beschikking heb.
Misschien zijn er betere manieren dan deze, maar ik heb er mijn doel alvast mee bereikt.




Het losmaken van de elektrische bekabeling is blijkbaar bij het type VMX5T heel wat makkelijker dan zijn voorganger de 1T. Er is namelijk een stekker aanwezig die je gewoon hoeft uit te pluggen. Het vorig model is met een kastje waar de kabels met elkaar verbonden zijn, met kleurcodes.


De bekabeling van de achterste rem, de koppeling en de versnellingen waren zonder enige problemen los te krijgen. Het vuil die er aan hangt maakt het wel wat minder overzichtelijk. De reservewiel houder en het achterste wiel werd voor gemakkelijker werken gedemonteerd.





Na het lossen van alle kabels blijft er enkel nog de bout aan de schokdemper, eerst te lossen en vervolgens de voorste bevestigingsbout.



Zo zag de motor er uit na demonteren. Er is blijkbaar wat poetswerk aan voor ik ze kan uit elkaar nemen voor revisie.


Na een stoombeurt ziet ze er al heel wat beter uit.


Het volgende stuk is het uit elkaar halen van de motor voor revisie. Benieuwd welke stukken er allemaal defect of aan vervanging toe zijn.







2 opmerkingen: