Papa Vespa's blog is een blog over het restaureren van een smallframe Vespa en veel meer.


Papa Vespa's blog is a blog about the restoration of a smallframe Vespa and much more.

The best of ... the overhaul - Thanks a million to Luc Pollet for making the compilation.

Harley versus Vespa

Totaal bezoekers sinds maart 2011


donderdag 9 februari 2012

Vooras - front axle

Alle onderdelen voor mijn vooras zijn aangekomen en ik kan beginnen met assemblage. Voor alle zekerheid vervang ik alle rollagers, o-ringen en oliekeerringen ( bourage). De schokdemper is in een vorig bericht aan bod gekomen.


All parts for my front axle arrived and I can start assembly. Just to make sure I replaced all bearings, o-seals and oil seals. I discussed the shock absorber in a previous post.



De rollagers zijn in de achterste plaat gemonteerd als ook de bourage. De as wordt verankerd door een circlip. Hier te zien op de foto onder.

The bearings as well as the oil seals are mounted in the rear plate. The shaft is anchored by a circlip. Here you can see in the picture below.



De remtrommel heeft 2 verschillende rollagers, in tegenstelling tot de achterplaat met 2 dezelfde rollagers. Het eindpunt is eveneens voorzien van een circlips. (nog niet aangebracht op de foto onder.)
De o-ring en v-lip dichting wordt tussen de achterplaat en de vooras gemonteerd. 

The brake drum has two different roller bearings, as opposed to the rear plate with the same two identical roller bearings. The end point is also provided with a circlips. (not yet applied to in the photo below.)
De o-seal and the V-lip seal is mounted between the backplate en de axle.



De achterkant van de remtrommel is voorzien van vertandingen die dienen voor de aandrijving van het tandwieltje voor de kilometerteller. Wanneer de remtrommel gemonteerd wordt moet er een draaiende beweging met de trommel gemaakt worden zodat die mooi in elkaar passen. Doet men dit niet zal de plastieken tandwiel aandrijving vernietigd worden en moet deze terug vervangen worden.

The back of the brake drum is provided with teeth which serve to drive the toothed wheel on the odometer. When the brake drum is mounted you need to make a rotating motion with the drum so that they fit into each other. If you fail to do this, the plastic gear drive will be destroyed and must be replaced again.



Het eindresultaat wordt nog eens van een vernislaag voorzien.

The endresult is varnished.



Tot de volgende... moest je vragen hebben voel u dan zo vrij mij hierover te mailen.

untill the next... if You have any questions please feel free to mail me.


4 opmerkingen:

  1. Monteer je een kilometer teller op het voor of achterwiel bij een 50 special?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een kilometerteller staat altijd op het voorwiel bij een Vespa.

      Verwijderen
  2. Heb je daar toevallig een foto of een beschrijving van?

    Bedankt zovast

    BeantwoordenVerwijderen